تاریخ امروز: پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳  
منوی اصلی
آمار سایت
بازدید امروز: 1957
بازدید دیروز: 1680
بازدید هفته: 12524
بازدید ماه: 12524
بازدید کل: 5966647
تاریخ انتشار مقاله: جمعه ۶ آذر ۱۳۹۴ --- ۲۳:۴۴ تعداد مشاهده: 2814 بار
دسته مقاله:
ارتباط سانترال پاناسونیک با VOIP عنوان مقاله:
مدیر محتوای ایران پاناسونیک توسط:
ارتباط سانترال پاناسونیک با VOIP چکیده مقاله:

ارتباط سانترال پاناسونیک با VOIP

با گسترش روز افزون شبکه های IP، سیستم های تلفنی آنالوگ PBX (پاناسونیک و مشابه آن)، یک سیستم تلفنی نسبتاً قدیمی محسوب می شوند؛ در حالی که سیستم های تلفنی مبتنی بر IP همچون استریسک، با کاهش چشمگیر هزینه ها در مقابل امکاناتی که فراهم می کنند، سیستم های تلفنی را متحول کرده‌‌اند. ( منظور از استریسک تمامی سیستم های تلفنی مبتنی بر Asterisk از قبیل FreePBX ، Elastix و ... می باشد. )
سازمانی با مقیاس بزرگ را در نظر بگیرید که دارای تعداد قابل توجهی داخلی و خطوط شهری است که از سانترال پاناسونیک بهره می برد و تمایلی ندارد تا سیستم قدیمی خود را یکباره کنار بگذارد. از طرفی  این سازمان نیاز دارد تا از قابلیت های جدید سیستم های تلفنی نیز استفاده کند. در این شرایط چه راه‌حلی از ابعاد گوناگون، بهترین خواهد بود؟
به عنوان مثال برخی از قابلیت های مورد نیاز این سازمان عبارتند از:
  • برای کاربران صندوق صوتی تعریف کنند و آن ها را به ایمیل ‌شان ارسال نمایند.
  • تمامی مکالمات ضبط و در محل مناسبی آرشیو و به راحتی توسط شخص مورد نظر قابل دسترس باشد.
  • از تماس های تلفنی ای که در طول روز برقرار می شود گزارش های گوناگون تهیه کنند.
  • از تلفن های نرم افزاری که بر روی کامپیوتر شخصی، تبلت و تلفن های همراه نصب می شود استفاده کنند و به نوعی داخلی همراه داشته باشند.
  • IPPBX را با سیستم های ارتباطی دیگری همچون مایکروسافت لینک (Lync) و... یکپارچه کنند.
  • تعامل  IPPBX(استریسک  و...) با نرم افزار CRM : با ورود تماس به سیستم شما Backgroundی از سوابق تماس گیرنده (مشتری) نمایش داده شود و ...
  • ارتباط بین دفتر مرکزی و شعب خود را در سراسر کشور برقرار کنند.
برای افزودن این قابلیت ها، حتی در صورتی که قابل پیاده سازی بر روی سیستم تلفنی پاناسونیک باشند، هزینه ی قابل توجهی باید پرداخت شود. راه‌حل جایگزین برای دست یابی به قابلیت های جدید، به کارگیری سیستم های تلفنی مبتنی بر IP و یا همان IPPBX هاست، که تمامی امکانات را در مقابل هزینه پایین تر فراهم می کنند.
پس در صورتی که بخواهیم سیستم تلفنی پاناسونیک در جایگاه خود باقی بماند ولی از قابلیت های جدید سیستم های IP نیز بهره برده شود، باید در کنار دستگاه پاناسونیک، یک IPPBX قرار گیرد و به نحوی این دو سیستم اصطلاحاً با یکدیگر یکپارچه شوند.
برای برقراری ارتباط میان این دو سیستم، به طور کلی سه روش وجود دارد:
  1. توسط ترانک SIP
  2. با استفاده از لینک E1/PRI
  3.  با استفاده از پورت های آنالوگ (CO یا Extension)
 

1. ترانک SIP

در این روش باید مطمئن شد که آیا، پاناسونیک ماژول IP Gateway دارد یا خیر.
(در صورت داشتن ماژول به این PBXها Hybrid IP-PBX هم گفته می شود.)
  • در صورت داشتن ماژول، با فرض اینکه پاناسونیک پروتکل SIP را به عنوان یک  Option اضافه تلقی می کند، باید برای بهره بردن از آن، لایسنس آن را دریافت کنید تا بتوانید ترانک SIP را مورد استفاده قراردهید. در نهایت با اضافه کردن این قابلیت، نیاز به هیچ کارت یا ماژولی در سمت IPPBX استریسک ندارید. تنها کافیست ترانک را تعریف نمایید.
Dialplans  مناسب را تعریف کنید، تا داخلی های پاناسونیک و استریسک بتوانند بر روی بستر شبکه با استفاده از ترانک SIP با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.
 
 

2. لینک E1/PRI

در صورت داشتن ماژول PRI بر روی پاناسونیک و قرار داشتن آن در محل سیستم استریسک (IPPBX) و با نصب یک کارت تلفنی دیجیتال بر روی آن، می توان با یک کابل E1، پاناسونیک را به سیستم استریسک متصل کرد. 

کارت های تلفنی استریسک برای راه اندازی VOIP
به عنوان مثال سازمانی دارای یک PBX  پاناسونیک است و تمامی داخلی ها و تعداد 15 خط شهری به آن متصل هستند. این سازمان نیاز دارد که داخلی های بیشتری را به مجموعه ی خود اضافه کند، تمامی تماس ها را ضبط کند، یک منوی صوتی چند لایه برای تماس های ورودی پخش کند و... یکی از راه حل های مناسب، متصل کردن استریسک با استفاده از برقراری یک لینک  E1بین کارت PRI/E1 استریسک و ماژول PRI/E1 پاناسونیک می باشد.
تماس از سمت مخابرات وارد پاناسونیک و سپس از طریق لینک E1 وارد استریسک می شود، در استریسک منوی صوتی برای تماس پخش و همزمان تماس ضبط می شود در این صورت تماس یا به داخلی استریسک وصل می شود و یا اینکه تماس مجددا از روی لینک E1 وارد پاناسونیک و به داخلی آن متصل می گردد.
 
یا مثلاً سازمانی یک لینک E1 داشته است که از سمت مخابرات به  PBX پاناسونیک متصل بوده و در حال حاضر نیاز دارد تعدادی داخلی VoIP اضافه کند و همان قابلیت هایی که قبلا به آن اشاره کردیم را به سیستم تلفنی خود اضافه کند، بنابراین راه حل مناسب می تواند استفاده از کارت E1 دو پورت بر روی سرور باشد تا یکی از پورت ها به لینک E1 مخابرات وصل شود و پورت دوم به ماژول PRI/E1 پاناسونیک متصل گردد.
در این جا می توانیم به جای کارت، از گیت وی vega 200G  محصول شرکت Sangoma یا از IPPBX شرکت یستار (yeastar) مدل U520 هم استفاده کنیم.
یکی از رایج ترین موارد، ارتباط پاناسونیک و استریسک است. تماس ها از سمت مخابرات و از طریق لینک ارتباطی E1 بین مودم و گیت وی سنگوما وارد گیت وی می شود و بعد از پیدا کردن مسیر، تماس را از طریق ترانک SIP به سمت سرور استریسک می فرستد، سپس در صورت لزوم تماس از طریق همین ترانک SIP مجددا وارد گیت وی شده و آن را از طریق لینک دوم E1 به سمت پاناسونیک می فرستد.
در صورتی که ماژول E1 پاناسونیک شما دارای پورت BNC باشد، می توانید از یک Balun، که مبدل R45 و BNC است، استفاده نمایید؛ تا ارتباط فیزیکی آن را با سرور استریسک برقرار نمایید.
تا اینجا پاناسونیک (Panasonic) و استریسک (Asterisk) در یک شبکه ی Local بودند، فرض کنید پاناسونیک (Panasonic) در محل دیگری باشد. (مثلا در شعبه ی دیگر سازمان باشد) یا سرور استریسک شما بر روی VM باشد در این صورت نمی توانیم از کارت برای استریسک (Asterisk) استفاده کنیم، به همین منظور باید از گیت وی های E1 استفاده نماییم.
در واقع پورت E1 را از سمت پاناسونیک  به این گیت وی متصل و از روی بستر شبکه ی IP ( اینترانت و...) یک ترانک SIP از سمت این گیت وی با سرور استریسک برقرار می کنیم و مشابه سناریو های قبلی تنظیمات مربوط به مسیریابی (Dialplan) را اعمال می کنیم.
 
سازمانی را فرض کنید که دارای چندین شعبه می باشد که در هر شعبه یک PBX پاناسونیک قرار دارد و می خواهد ارتباط این شعب را از طریق بستر IP برقرار کند، در این صورت در هر شعبه از یک گیت وی تک پورت E1 سنگوما استفاده می کنیم. دستگاه پاناسونیک از طریق لینک E1 به گیت وی متصل می شود و در سمت دیگر از روی بستر شبکه ی IP، ترانک SIP با سایر نقاط برقرار می شود.
 

 3.خطوط آنالوگ

در صورتی که دو مورد بالا قابل انجام نبود، مثلا پاناسونیک شما ماژول IP Gateway و لایسنس ترانک SIP نداشت و به دلیل بالا نبودن تعداد تماس های همزمان و هزینه ی بالای تجهیزات PRI و...  نخواستید از ماژول PRI استفاده کنید، می بایست از خطوط آنالوگ بهره برد. این روش در مقایسه با دو مورد قبل، از پیچیدگی بیشتری برخوردار است؛ کانفیگ های بیشتری در سمت پاناسونیک نیاز دارد و همچنین دارای یکسری معایب است.
اغلب در این روش از یک گیت ویت FXO یا کارت FXO  در سمت استریسک استفاده می کنیم و پورت های آن را به Port Extension های پاناسونیک وصل می کنیم. به عبارت دیگر گیت وی FXO یا کارت، مانند یک گوشی تلفن برای پاناسونیک عمل می کند. تماس داخلی های پاناسونیک از طریق یک Hunt Group به سمت گیت وی FXO فرستاده می شود و در واقع داخلی های پاناسونیک برای برقراری ارتباط با داخلی های استریسک ابتدا شماره Hunt group را گرفته و بعد از Pick up شدن تماس توسط استریسک شماره ی داخلی را وارد کنند.

ایران پاناسونیک



کلمات کلیدی: سانترال آنالوگ پاناسونیک - سانترال دیجیتال پاناسونیک- سانترال آی پی پاناسونیک - سانترال ویپ پاناسونیک- - گوشی سانترال پاناسونیک- گوشی سانترال پاناسونیک دیجیتال -کارت آنالوگ - کارت دیجیتال - کارت هایبرید - کارت ویپ - کارت آی پی
کلیه حقوق این مجموعه متعلق به وب سایت ایران پاناسونیک می باشد.
طراحی وب، سئو و پشتیبانی: توسعه فناوری اطلاعات جهان افزار نوین